Categorii produse
- Carte & Muzica religioasa
- Acatiste
- AGENDA 2025
- Alte Carti - Diverse
- Biblia - Sfanta Scriptura
- Biografii
- Biserica si societatea - Pedagogie crestina
- CALENDAR 2025
- Carte de Cult - Slujbe
- Carte legata in piele
- Carte - Parintele Arsenie Boca
- Carte de Rugaciuni
- Carte teologica - Teologie
- Carte - Parintele Cleopa
- Carte - Parintele Iustin Parvu
- Carte Religioasa
- Carte de muzica si Cantari
- Carte pentru copii
- Casatorie - Familie - Psihoterapie ortodoxa
- Catehisme
- Coperti carte
- Dogmatica
- Enciclopedii - Albume
- Filocalia
- Istorie
- Liturgica
- Literatura clasica
- Manuale - Dictionare
- Marturii
- Minuni
- Multimedia CD & DVD
- Muzica Bisericeasca
- Omilii si Cuvântari
- Parinti si scriitori bisericesti
- Paterice
- Patristica
- Pomelnice
- Povatuiri duhovnicesti
- Predici
- Psaltire
- Spiritualitate
- Spovedanie & Euharistica
- Statute si Regulamente
- Studii
- Terapii Naturiste
- Vietile Sfintilor
- Parinti Athoniti
- Obiecte de Cult - Bisericesti
- Agatatori - Suport Candele
- Analog - Suport Evanghelie
- Apostol
- Aplice Bronz
- Aplice Aliaj - Antimoniu
- Axionita
- Baldachin
- Baston Arhieresc
- Becuri economice Candelabre
- Bol sfintire
- Busuioc
- Burete Antimis
- Butoni pentru camasa
- Cadelnite
- Cadelnite - Sofrino
- Caldarusa Aghiasma
- Cana - Vas Caldura
- Candele Lant - Agatatoare
- Candele Lant - Agatatoare - Sofrino
- Candela cu lant din argint 925
- Candele Imparatesti
- Candele Masa
- Candela masa din argint 925
- Candele masa - Sofrino
- Carja Arhiereasca
- Catapeteasma
- Chivote
- Chivotul Legii
- Chivote - Sofrino
- Clopote
- Clopotel Sf Altar
- Contragreutate - Horos Candela
- Copie
- Cristelnite
- Cruci Binecuvantare - Argint 925
- Cruci Binecuvantare din lemn
- Cruci Binecuvantare - Baze cruci
- Cruci Sfanta Masa cu baza
- Cruci Binecuvantare - Sofrino
- Cruci Altar - lemn pictat
- Cruci Stavrofor si Engolpioane
- Cruci Turla Biserica
- Cruci pentru Steaguri - Prapori
- Cununii
- Curea - Centura Monah
- Cutii pentru Sfanta Impartasanie
- Cutii Altar
- Cutie donatii
- Delimitator acces
- Dicher si Tricher
- Disc
- Diverse
- Evanghelie
- Felinar Procesiune
- Felinare pentru Sfanta Lumina
- Hota
- Iconostas - Tetrapod - Proschinitar
- Lampa Strana - Fanar
- Lingurita Impartasanie
- Litier - Masa Sfantul Maslu
- Lumanarar - Hota Cadelnita
- Masa Biserica
- Masa Botez
- Masa Funerara
- Miruitoare - Vase miruit
- Mobilier - Diverse
- Pahare Candela
- Pahare Inox pentru Sfinte Vase
- Pentru Sfintire
- Policandru Aliaj - Antimoniu
- Policandru Altar - Candelabru - Felinar
- Policandru Bronz masiv
- Potir
- Potir cununie - pt Impartasit copii
- Pristolnic
- Prosop Servicii Liturgice
- Proscomidiar
- Racla Sfinte Moaste - Stelute
- Ripide - Heruvimi
- Scaune Biserica - Arhieresti
- Scaune strana
- Set Sfantul Maslu
- Set Sfinte Vase
- Sfanta Masa
- Sfesnice
- Solutii intretinere
- Stand Lumanari - Pangar
- Stea Sfinte Vase
- Stingator lumanari
- Strana
- Stropitor Aghiasma
- Suport Ripide
- Suport Cadelnite
- Suport Icoana si Evanghelie
- Suport Lumanari - Pangar
- Talger pentru Sfantul Agnet
- Toaca
- Torte
- Trusa Botez
- Trusa Misionar - Liturgica
- Trusa Impartasanie
- Tub Hrisov - Pentru Sfintire
- Usi Imparatesti
- Vas Aghiasma
- Vas Anafora
- Vas Arhieresc pentru spalat
- Vas Mir
- Vaza
- Vin pentru impartasanie
- Produse din Argint 925
- Set Sfinte Vase din argint 925
- Sfesnice din argint 925
- Candela masa din argint 925
- Candele lant din argint 925
- Baston Arhieresc argint 925
- Cadelnita din argint 925
- Cana caldura din argint 925
- Dicher si Tricher argint 925
- Stropitor Aghiasma argint 925
- Cruci Binecuvantare - Argint 925
- Racla argint 925
- Accesorii Argint 925
- Vin Bisericesc
- Covoare - Traverse
- Icoane
- Binecuvantarea casei
- Diptic - Icoana
- Icoane Argintate 925
- Icoane argintate in rama K1100 34x42 cm
- Icoane Argintate pe lemn
- Icoane Argintate pe suport plastic
- Icoane Argintate in rama K700 36x44cm
- Icoane Argintate in rama K701 27x32cm
- Icoane Argintate mari
- Icoane argintate in rama EP514 24x26 cm
- Icoane argintate in rama EP515 29x31 cm
- Icoane argintate in rama K1101 25x30 cm
- Icoane argintate in rama Ek404 / EK405
- Icoane argintate pe lemn EK403 / EK404
- Icoane argintate pe lemn EPS
- Icoane argintate pe lemn BK
- Icoane argintate pe lemn K104 19x26 cm
- Icoane argintate pe lemn K105 23x28 cm
- Icoane argintate pe lemn PA
- Icoane argintate pe lemn PB
- Icoane argintate pe lemn PC
- Icoane argintate pe lemn PN
- Icoane argintate pe lemn PG
- Icoane argintate PP
- Icoane argintate pe lemn PW
- Icoane argintate pe lemn PS
- Icoane argintate pe lemn TM
- Icoane antichizate pe lemn XPA
- Icoane argintate pe lemn XM
- Icoane argintate - Dimensiuni mari
- Icoane argintate pe lemn PT
- Icoane argintate din Sfantul Munte Athos
- Icoane ceramica
- Icoane Chivot
- Icoane Imbracate in Vesmant
- Icoane Imparatesti - Catapeteasma
- Icoane pe lemn - Bizantine
- Icoane pe lemn - Rusesti
- Icoane cu Maica Domnului Gerontissa - Stareta
- Icoane Metal si Alpaca in rama
- Icoane pictate pe email
- Icoane plastic - Papirus
- Icoane plastifiate
- Icoane in Rama
- Icoane Sculptate - Pictate
- Icoane sculpate si pictate manual BG
- Icoane - set Praznicar
- Icoane textile
- Rastignirea
- Triptic - Icoana
- Icoane cu LED
- Icoane din Argint
- Cruci perete - argint
- Icoane pe lemn cu foita
- Pangar - Carbune - Tamaie - Candele - Metanii - Suvenir - Marturii
- Bile - Cruci - Ambalaje - Sfoara metanii
- Brelocuri
- Candele
- Carbune pentru Tamaie
- Ceasuri
- Catui - pentru ars tamaie
- Coliere - Cruciulite
- Cruci autocolante
- Cruci
- Cutii pentru Tamaie
- Esente Mir si Tamaie
- Felinare
- Funerare
- Icoane Cristal - Sticla
- Insigne
- Lampa petrol
- Lampa veghe
- Lumanari
- Magneti
- Medalion Auto
- Metanii - Bratari
- Bratari cauciuc - pvc
- Bratari piele
- Bratari metal - inox
- Bratari pietre - cristal
- Bratari plastic
- Bratari hematit
- Bratari piatra vulcanica
- Bratari piatra naturala - sidef
- Bratari sticla - pietre
- Bratari lemn
- Bratari si Metaniere din pietre naturale
- Metanier
- Metanii impletite
- Metanii - Bratari copii
- Metanii calugaresti
- Mir
- Odorizante auto
- Oua Paste
- Pernute - Filacterii
- Plute - Fitile candela
- Portofele
- Rame
- Rozarii
- Sfesnice
- Statuete - Ingerasi
- Sticle pentru Mir
- Sticle Aghiasma
- Tamaie si Smirna
- Tipare Coliva
- Toiag Inmormantare
- Produse cu Parintele Arsenie Boca
- Marturii - Nunta & Botez
- Vesminte & Croitorie Preoteasca - Epitaf
- CALENDARE 2025
- Donatii si Servicii
- Lichidare stoc - Reduceri
- Produse Manastiresti
- Vin manastiresc
- Ulei de masline
- Masline
- Ceaiuri naturiste
- Miere naturala
- Cosmetice Bio
- Ulei esential
- Cadouri de la Sfanta Mare Manastire Vatoped
- Icoane de la Sfanta si Marea Manastire Vatoped
- Carti si CD-uri de la Sfânta Mare Mănăstire Vatoped
- Mir de la Sfânta Mare Mănăstire Vatoped
- Condimente
- Icoane si Carti de la Schitul Romanesc Prodromu - Muntele Athos
- Suplimente alimentare
- Athonites
Top cautari
Psihologia existentialista si psihoterapia ortodoxa - IPS Ierotheos Vlachos, Mitropolitul Nafpaktosului
Editura Doxologia
Descriere:
Nevoia universala de terapie si raspunsul Bisericii O caracteristica specifica lumii de azi, care a ajuns la o evidenta extrema in orice colt al lumii, este cautarea unei forme eficiente si cuprinzatoare de psihoterapie sau, mai general spus, de terapie a individului. Peste tot oamenii sunt invadati de probleme si prin urmare de boli de natura „psihica”. Aceste boli sunt, din perspectiva psihoterapiilor laice, fie expresia unor dezechilibre psihice datorate unor factori diversi, specifici comunitatilor umane aglomerate, fie incercari sustinute de evadare din lumea reala, devenita insuportabila, intr-una imaginara, fantastica, dar tocmai din aceasta cauza cu efecte degenerante asupra psihicului. O alta cauza majora a bolilor pare sa fie, cel putin in viziunea lui Victor Frankl, fondatorul logoterapiei, lipsa de sens a vietii, care se manifesta sub forma unui asa-numit vid existential. Se pare ca aceste probleme, care nu sunt simple aporii teoretice, tind sa devina din ce in ce mai mult expresii ale unor stari care rascolesc practic viata si o deturneaza de la cursul ei firesc si sanatos. Acesta ar fi motivul pentru care fenomenele din aceasta categorie sunt numite probleme sau crize existentiale. In consecinta, pentru toate aceste boli si probleme se cauta prin orice mijloace leacul cel mai potrivit. De aici provine probabil si explozia scolilor de psihologie si psihoterapie in modernitate, fiecare dintre ele cu o oferta psihoterapeutica spectaculoasa, pe masura principiilor care stau la baza teoriilor lor constitutive. In scurte cuvinte, solutionarea propusa de scolile laice de psihoterapie se poate reduce, in genere, la incercarea scoaterii individului din criza si a „reechilibrarii” sale psihice. Nu este locul aici sa analizam valoarea, veridicitatea si eficienta acestor forme de terapie, desi un asemenea demers clarificator pare a fi destul de necesar si asteptat, ci sa constatam prezenta lor masiva deja, chiar si in spatiul romanesc. Din aceasta cauza, cel putin, consideram ca mesajul acestora nu mai poate fi trecut cu vederea. De partea cealalta Biserica, al carei mesaj fundamental este chemarea universala spre dobandirea vesnicei Imparatii a cerurilor impreuna cu Mantuitorul Hristos, a avut dintotdeauna o grija atenta pentru solutionarea problemelor existentiale ale oamenilor, adaptata perfect fiecarei epoci istorice. Ca o adaptare fireasca la conceptele culturii contemporane a aparut, nu de multa vreme, si termenul de „psihoterapie ortodoxa”, ca o provocare adresata tuturor, inclusiv psihoterapiilor din afara Bisericii, dar si ca o iesire venita in intampinarea oamenilor care traiesc, totusi, intr-un anume mediu, pliat pe coordonate culturale specifice modernitatii si post-modernitatii, esential diferite de cele de acum cateva sute de ani de pilda. Insa, ce se intelege prin acest concept oarecum nou in spatiul bisericesc? Departe de a fi o inovatie sau o forma de secularizare a fondului credintei crestine, psihoterapia ortodoxa nu este nimic altceva decat acelasi crez al Bisericii lui Hristos prezentat, dar mai ales practicat, dupa un principiu foarte concret si anume: promovarea artei vindecarii sufletului prin mijlocirea invataturii Sfintilor Parinti (atat cei vechi, cat si cei mai noi). Este adevarat ca acest curent nu apare doar ca o desfasurare dinamica a Traditiei, ci si pe fondul unei reale nevoi de terapie in interiorul comunitatii. In momentul de fata putem afirma ca asistam la dezvoltarea unui adevarat gen literar dedicat psihoterapiei ortodoxe”. Remarcabil este de asemenea faptul ca autorii acestor studii, aproape fara exceptie, sunt persoane care dovedesc atat o buna cunoastere a faptelor duhovnicesti ale Traditiei, cat si o patrunzatoare intelegere a tipului de mentalitate dominanta astazi in lume, impreuna cu problemele specifice care insotesc civilizatia contemporana. Unul dintre cei mai importanti si cunoscuti reprezentanti ai acestui gen literar este mitropolitul grec al Navpaktos-ului, Hierotheos Vlachos, autorul multor lucrari dedicate psihoterapiei ortodoxe, intre care cea prezenta, intitulata Psihologia existentialista si psihoterapia ortodoxa. Avem in fata o lucrare structurata in doua parti: in prima parte este prezentata logoterapia lui V. Frankl, iar in partea a doua este dezvoltata o interesanta sinteza a psihoterapiei ortodoxe, pe care autorul o pune oarecum in paralel cu logoterapia. Cu toate acestea, trebuie retinut dintru inceput faptul ca in aceasta carte nu se fac echivalari de nici un fel intre cele doua realitati, care pornesc in demersul terapeutic de la premise diferite: psihoterapia ortodoxa este teocentrica, in timp ce logoterapia este antropocentrica. In demonstratia sa mitropolitul Hierotheos porneste de la faptul binecunoscut celor familiarizati cu invatatura Bisericii ca intreaga traditie biblica si patristica contine o multitudine de expresii precum: vindecarea, tamaduirea sau terapia sufletului si, de asemenea, de la convingerea ca Ortodoxia este in esenta o metoda terapeutica si o educatie terapeutica. Conceptul mai nou de „psihoterapie”, desi nu are o ascendenta patristica, se revendica, in ceea ce priveste semnificatia termenului, din aceeasi etimologie, si isi propune in principiu sa faca cat mai multe cu putinta pentru insanatosirea sufletului omului. Insa, cu toate ca notiunea de psihoterapie este intalnita si in spatiul asa-numitelor stiinte umaniste, intelesul conceptului de psihoterapie ortodoxa este cu totul diferit de tehnicile moderne, care isi propun o investigatie analitica a psihicului pacientului si de aici gasirea unor solutii omenesti de echilibrare psihica. Psihoterapia ortodoxa isi propune in principal sa-l aseze pe om intr-o relatie corecta cu un Dumnezeu viu si din interiorul acesteia sa I se inchine Lui dupa lege. Asadar, sa-l orienteze pe om spre Cel ce are puterea reala de a tamadui, spre Acela despre care se spune ca poate „vindeca toate bolile” (Psalmul 102, 3). Trebuie mentionat aici ca sensul primar al cuvantului grecesc ,,terapia" este acela de „inchinare sau adorare a lui Dumnezeu”, ulterior el va dobandi si sensul de „tamaduire” sau „vindecare”. Biserica marturiseste ca este de ajuns o credinta puternica in Iisus Hristos ca omul sa treaca peste orice impas, peste orice problema, oricat de dura ar fi aceasta. Exemple arhetipale in acest sens sunt tamaduirile Mantuitorului mentionate in Evanghelie, pentru care El cerea bolnavilor doar o credinta neclintita in Fiul lui Dumnezeu. Daca necredinta ne poate prabusi in cea mai neagra deznadejde, credinta – remarca Sfantul Isaac Sirul – este in stare sa-l ridice pe om deasupra oricarei neputinte si sa-l ajute sa depaseasca chiar limitele firii: „Indoiala din inima baga groaza in suflet, iar credinta poate intari vointa, chiar daca ni s-ar taia un madular”. Din acest motiv, psihoterapia ortodoxa prevede abia in al doilea rand o serie de randuieli pe care credinciosul sa le aiba in vedere in ceea ce priveste dobandirea sanatatii sufletului, precum si a unor relatii iubitoare cu semenii in interiorul comunitatii. Asadar, praxis-ul (nevointa), care poate gasi echivalente formale si in alte traditii sau scoli terapeutice, urmeaza numai dupa marturisirea exacta a credintei in Dumnezeul treimic al Scripturii si al Sfintilor Parinti. Prin urmare, practicile terapeutice sunt cuprinse in dezvoltarea inspirata a sfaturilor pe care Parintii le dau pentru infrangerea patimilor egoiste si dobandirea virtutilor, de regula sub indrumarea unui duhovnic. Dar de aici nu trebuie trasa concluzia ca in Ortodoxie terapia se reduce la factorul uman si la ceea ce crede sau face acesta in cadrul procesului terapeutic. Din perspectiva spiritualitatii ortodoxe, remarca Hierotheos Vlachos, terapia presupune o legatura cu Dumnezeu, mijlocita de energiile Sale necreate.Vindecarea sufletului nu poate avea loc decat in atmosfera Duhului Sfant: „De aceea si terapia sufletului este in realitate dobandirea si in acelasi timp rodul Sfantului Duh”. Putem remarca, asadar, ca scopul, dar si finalitatea psihoterapiei ortodoxe este realizarea unei continue relatii cu Dumnezeu, iar persistenta sufletului in aceasta relatie inseamna persistenta in starea lui fireasca de sanatate. In consecinta, se poate intelege, ca „finalitatea psihoterapiei ortodoxe nu este doar o anumita stare de eliminare a pacatelor si a patimilor care genereaza bolile psihice, ci ea nazuieste spre o reorientare a energiilor sufletului catre primirea vederii duhovnicesti a lui Dumnezeu, ceea ce in minunatul limbaj al Traditiei inseamna indumnezeirea omului. Numai atunci cand omul ajunge pe aceasta ultima treapta a vietii duhovnicesti se poate considera ca procesul terapeutic s-a incheiat”. Asadar, in starea de indumnezeire omul nu se mai preocupa de patimi, ci lasa loc bucuriei si nesfarsitei comuniuni cu Dumnezeu. Aceasta este viata vesnica in sanul Imparatiei lui Dumnezeu. Scoala logoterapiei, asa cum am amintit mai sus, este prezentata de mitropolitul Navpaktos-ului in prima parte a cartii de fata. Din multitudinea de curente terapeutice pe care autorul le-a cercetat, logoterapia reprezinta o alegere motivata calitativ. Hierotheos Vlachos a observat in logoterapie o forma terapeutica care, prin unele caracteristici specifice, s-ar apropia intr-o anumita masura de viziunea teologica si duhovniceasca a Sfintilor Parinti ai Bisericii. Esenta logoterapiei consta in incercarea de a gasi un sens real al vietii, care totodata este unic si personal, specific fiecarui individ in parte. Conform logoterapiei, putem descoperi un sens in viata in trei moduri: prin crearea unui lucru sau prin realizarea unei munci, printr-o intalnire cu alta persoana, adica prin iubire, si prin atitudinea pe care o avem in fata suferintei inevitabile. Asadar, in viata toate energiile trebuie canalizate spre implinirea sensului, fapt care are darul de a-l scoate pe pacient din „vidul existential”, boala specifica lumii moderne, in care domina starea de gol, de neputinta, lipsa de motivatie pentru orice lucru etc. Dar si reciproca poate fi valabila, adica tocmai datorita absentei unui astfel de sens viata individului se prabuseste in vidul existential. Din acest punct de vedere logoterapia isi propune sa-l proiecteze pe individ oarecum in viitor, ca, prin preocuparea de sensul propriei vieti, sa scape de cercurile vicioase ale nevrozelor, care-l inchid pe bolnav intr-o autocentrare egotica. Logoterapia are de asemenea in vedere gasirea unui sens in diferite situatii sau evenimente imprevizibile ale vietii, dar mai cu seama in suferinta. Aceasta pentru ca suferinta inceteaza a mai fi suferinta in momentul in care omul ii descopera un sens, cum ar fi de pilda sensul purificarii sau al sacrificiului. Poate ca aportul cel mai important al logoterapiei, in calitate de stiinta terapeutica, este afirmarea necesitatii unui suprasens in viata omului. Aceasta teza provine cu siguranta din observarea caracterului limitat al lumii si al tuturor sensurilor care se leaga de ea. Dar aceasta finitudine a sensurilor lumii intra in contradictie cu dorinta omului de a poseda „ceva” nelimitat sau setea de a se impartasi de o realitate inepuizabila, fara sfarsit. Acest fapt ar putea dovedi o existenta care depaseste capacitatile noastre intelectuale limitate si careia ii sta in putere sa ne ofere un sens vesnic. Logoterapia insa nu numeste in nici un fel acest sens ultim al vietii. Probabil ca acest lucru este lasat in sarcina unei alte „stiinte”. In final, intuim in structurarea pe care Hierotheos Vlachos a ales-o pentru cartea sa, plasand psihoterapia ortodoxa dupa prezentarea logoterapiei lui Frankl, o sugestie legata de identitatea suprasensului. Fara sa nege efortul logoterapiei in gasirea unui sens vietii, mitropolitul grec subliniaza faptul ca „tocmai teologia ortodoxa ofera cel mai mare sens, care este indumnezeirea, comuniunea si unitatea cu Dumnezeu. Din aceasta perspectiva, se vede marea valoare si semnificatie a traditiei neptice, a asa-numitei psihoterapii ortodoxe in epoca contemporana”. Nicusor Deciu
Caracteristici:
Editura | Doxologia |
An publicare | 2011 |
Numar de pagini | 150 |
Tip coperta | Brosata |
ISBN | 978-606-8278-16-2 |
Format | 11,5 x 19 cm |
Autor | IPS Ierótheos Vlachos, Mitropolitul Nafpaktosului. |
Produse similare
- Pret : 5,00 leix 5 = 5,00 lei
- Pret : 21,00 leix 21 = 21,00 lei
x 1 = 1,00 lei- Pret : 21,00 leix 21 = 21,00 lei
- Pret : 25,00 leix 25 = 25,00 lei
- Pret : 10,00 leix 10 = 10,00 lei
- Pret : 12,00 leix 12 = 12,00 lei
Problemele iubirii. Relatiile de dinaintea casatoriei - Dr. Dmitri Semenik
Cod produs: D 71-1558 Ultimele 3 produsePret : 35,00 leix 35 = 35,00 leiProblemele iubirii vol. 2 - Criza in familie - Dr. Dmitri Semenik
Cod produs: D 71-1557 Ultimele 5 produsePret : 33,00 leix 33 = 33,00 lei- Pret : 19,00 leix 19 = 19,00 lei
- Pret : 28,00 leix 28 = 28,00 lei
- Pret : 26,00 leix 26 = 26,00 lei
- Pret : 28,00 leix 28 = 28,00 lei
- Pret : 25,00 leix 25 = 25,00 lei
Inainte sa se intunece.Texte despre viata cotidiana si vesnicie - Eleftherios G. Eleftheriadis
Cod produs: D 71-1138 In stocPret : 10,00 leix 10 = 10,00 leiMaternitate la extrema. Viata fericita cu un copil dificil - Irina Lukyanova
Cod produs: D 71-1231 In stocPret : 20,00 leix 20 = 20,00 leiFericita insotire. Viata dreptilor Parinti Ioachim si Ana, model pentru casniciile crestine - A. Pascu
Cod produs: D 71-1007 In stocPret : 22,00 leix 22 = 22,00 lei- Pret : 8,00 leix 8 = 8,00 lei
- Pret : 13,00 leix 13.0001 = 13,00 lei
- Pret : 15,00 leix 15 = 15,00 lei
- Pret : 19,50 leix 19.5 = 19,50 lei
- Pret : 27,00 leix 27 = 27,00 lei
- Pret : 11,00 leix 11 = 11,00 lei
- Pret : 8,00 leix 8 = 8,00 lei
- Pret : 12,00 leix 12 = 12,00 lei